Motorrijden
Zo, je hebt je motorrijbewijs gehaald en nu kan het beginnen. Wat kan beginnen? Leren motorrijden, een motor uitkiezen en zorgen dat je veilig en leuk op weg kunt...
De Motor
Geschikte motorfietsen. Mij is inmiddels duidelijk dat mijn motor altijd meer kan als ik, dus misschien dat iemand prima offroad uit de voeten kan met een GoldWing op slicks, maar in het algemeen is een offroad toch een motor die hoog op de poten staat, als het even kan op noppen staat (of half weg- half terreinbanden) en niet teveel gewicht. Dus wel de Yamaha T700, wel de KTM 790, misschien nog net de Honda African Twin, maar niet de BMW GS 1250, niet de Honda Vadero, niet de Suzuki V Strom 1050, niet de KTM 1290, misschien nog net wel de Triumph Tiger 800 en zo kan ik verder gaan. Niet teveel gewicht, gewicht goed verdeeld en niet teveel plastic en dure onderdelen die kapot gaan als je valt en vallen zul je! Vermogen: meer als 100 pk staat alleen leuk in de folder, maar op de weg en helemaal in het terrein heb je dan allerlei electronica nodig om niet onderuit te gaan, zo’n 50 pk of wat meer richting 100 is mooi zat.
Leren motorrijden
Motor rijden is leuker, gevaarlijker en anders als auto rijden, dus het leren motorrijden na het behalen van het rijbewijs kent vele kanten: zien als je niet gezien wordt, leren door een bocht te kijken, durven volop te remmen (met ABS wat minder eng als zonder ABS), durven in een bocht en op een nat wegdek te remmen (er kan meer als je denkt), niet te snel uitwijken voor iets wat op de weg ligt (je kunt over verbazend veel zaken veiliger heen rijden), leren inhalen (niet linksachter in de dode hoek van een auto hangen waar je ook nog eens weinig ziet en dan op het gas erlangs, maar veel eerder naar links, snelheid maken voordat je naast de auto bent en dan erlangs) en meer.
Een VoortgezetteRijOpleiding (VRO) is dan ook erg aanbevelingswaardig (en leuk, maar dat terzijde).
Een motor kopen
Nu maar even een hoop meningen...
-
Een chopper is leuk voor rechtuit rijden van terras naar terras, maar verder krijg je al snel lange armen en een moeie onderrug, bagage meenemen is vaak beperkt en door een bocht rijden vaak geen groot plezier.
- Een sportmotor is leuk voor een uurtje op het circuit, maar verder krijg je al gauw kramp in je benen en met legale snelheden is rijden op zo'n scheurmonster erg vervelend en saai.
- Een scherm, hoe bescheiden ook doet wonderen voor het rijcomfort.
-
Meer als 100 pk staat alleen leuk in de folder, maar je hebt er in de dagelijkse praktijk niets aan.
-
Motoren kunnen lang mee en dus is een tweedehands vaak een prima en goedkoop alternatief, maar helaas zit er wel wat kaf onder het koren, dus wees kritisch en neem iemand mee of laat de motor elders keuren. Te mooi om waar te wezen is dus meestal niet waar en dus helemaal niet mooi. Schademotoren worden via de handel toch verkocht.
-
De meeste allroads en alle toermotoren zijn geschikt voor lange en korte ritten, voor meenemen van een pasagier en flink wat bagage.
-
Je kunt evenveel plezier hebben op een 600 cc van € 7.000 met 75 pk als op een 1200 cc van € 25.000 met 200 pk, op beide kun je heel makkelijk je rijbewijs kwijt raken en op een dijkweggetje zal de gemiddelde motorrijden sneller zijn en meer plezier hebben op de 600 cc.
-
Kijk naar welk gebruik je wilt gaan maken van de motor en maak dan een proefrit, oriënteer je her en der en kies dan.
-
Bij zakelijk gebruik of voor woon-werkverkeer: kies een toermotor of scooter (jazeker!) met handvatverwarming en een royaal scherm en geef belachelijk veel geld uit aan kleding.
En dan
Dan ben je er nog niet, want:
- Koop en draag motorkleding e.d., dus een helm (alles goed als het maar geen Jethelm is), motorlaarzen (of hoge motorschoenen), een motorbroek (eventueel een motorspijkerbroek), een motorjas en handschoenen.
-
Koop en gebruik gehoorbeschermers (op maat laten maken, de vertaling van universeel is past nooit en draag je dus ook nooit).
-
Overweeg eventueel aanschaf van een navigatiesysteen, kies wel een systeem gemaakt voor de motor, dus stevige bevestiging, waterdicht en niet alleen voor van AnaarB via de snelste route. Rijden op de snelweg is je vervoeren, maar niet leuk motorrijden, leuk motorrijden is bochten rijden, de verse gemaaide hooi of de herfst ruiken, veel zien, op veel plekken makkelijk kunnen komen, de kracht van de motor voelen, genieten van het (legale) geluid van je motor. Dus een Garmin of een TomTom Rider.
-
Een topkoffer of tanktas met regenkleding, water, wat te eten op reserve (motorrijden is inspannender als autorijden), een geel veiligheidshesje e.d. is handig.
Diefstal
Verzeker je nieuwe/tweedehands motor, eventueel ook tegen diefstal. Zet je motor altijd op slot met een ART4- of ART5-goedgekeurd slot. Laat de motor niet onbeheerd zonder sloten achter, het stuurslot is niet voldoende! Parkeer je motor het liefst op een drukke plek. Probeer de motor vast te zetten aan een object. Met een schijfremslot kan een dief een skateboard onder het voorwiel zetten. De beste plek om de motor te stallen is een afgesloten berging, garage of schuur. Om het de dieven moeilijk te maken, gebruik je uiteraard minimaal één ART4-slot naast het stuurslot. Laat niet de sleutels in de motor steken, ondanks dat je de berging afsluit.