logo Henk Kral

OffRoad rijden met een AllRoad

Zelf ben ik ooit overgestapt van wegmotoren op een offroad (een Suzuki Dr Big en later een Yamaha XT600E) vanwege de veiligheid (een wegmotor kan harder en op de weg valt het harder), maar inmiddels heb ik toch ook aardig wat onverharde kilometers op de teller staan, dus een poging om mijn ervaringen eens op te schrijven...

 

 

De Motor

  • Geschikte motorfietsen. Mij is inmiddels duidelijk dat mijn motor altijd meer kan als ik, dus misschien dat iemand prima offroad uit de voeten kan met een GoldWing op slicks, maar in het algemeen is een offroad toch een motor die hoog op de poten staat, als het even kan noppen (of half weg- half terreinbanden) en niet teveel gewicht. Dus wel de BMW GS, wel de Yamaha XT familie, wel de Honda Teneree, maar niet de Honda Vadero, niet de Suzuki V Strom, wel de Triumph Tiger en zo kan ik verder gaan. Niet teveel gewicht, gewicht goed verdeeld en niet teveel plastic wat kapot gaat als je valt en vallen zul je!
  • Voorbereiding. Noppenbanden die zeker een halve bar minder druk hebben als voor op de weg (sommige zeggen de helft van de normale druk, 1,5 bar is mooi), wat mee aan gereedschap (ducktape, ijzerdraad, een bandenplaksetje, bandenlichters, tieraps) en spiegels en andere uitstekende onderdelen wat los zetten, zodat ze bij een val buigen en niet breken.
  • Motor een beetje nakijken voor je gaat rijden (en dat wil beter schoon als onder de vette klei), dus doen de lichten het, genoeg olie, remmen en zo wat meer. Kettingspanning even nakijken uiteraard. Voldoende benzine, maar ik gooi mijn 22 liter tank meestal niet vol, op 12 liter kom ik er ook en scheelt toch weer 10 kilo hoog gewicht. ABS uit, eventueel veerspanning verhogen om doorslaan te voorkomen.


De Bereider

  • Crosslaarzen zijn een aanrader, verder kun je je helemaal inpakken in beschermend plastic (wel zorgen dat je elleboogprotectie niet achter een uitstekende tak blijft hangen, dus iets eroverheen) maar een helm (integraal of jethelm met crossbril), motorjack en handschoenen zijn meestal wel genoeg. Zorg dat je voldoende uit kunt doen, zelf bij min vijf is staan op zo'n zwaar kreng al gauw inspannend genoeg om alles uit te willen doen. Kniekappen zijn ook zeker aan te raden, op harde ondergronden kan het anders knap pijnlijk worden, op zand, klei of graspaden valt dat nog wel mee.
  • Eet en drink genoeg en dat is dus best veel.
  • Ken je grenzen, ik erger me er ook rot aan als ik op een rul zandpad voorbij gereden wordt door een tiener op een ongeschikte motor met wegbanden, maar als je er achteraan gaat en je gaat onderuit, dan mag je hopen dat alleen je trots beschadigd is...


Het Rijden

  • Vergeet je voorwiel, ga op de stepjes staan en stuur met je gewicht (dus als je naar links wil, gewicht op je linkerbeen). Kijk ver vooruit (en uiteraard kijk je naar waar je na toe wilt) en rem alleen met je achterrem. Laat dat ding zijn weg maar zoeken, laat hem maar wat heen en weer schuiven, ik ben er altijd weer verbaasd van dat zo'n motor toch altijd wel ongeveer het pad volgt, ook voluit remmen (dus blokkeren laten) met je achterwiel gaat prima (op zand in ieder geval), je valt zelden.
  • Oefen. Dus achtjes rijden (zittend en staand), remmen en meer.
  • Versnelling. Zorg dat je wat over hebt, dus niet heel hoog in de toeren, als er problemen komen (je moet door een plas, over een boomstam, door een kuil) dan is de redding altijd gas erbij (dan wordt het voorwiel lichter) en dat moet wel kunnen.
  • Bochten. Een beetje bocht kom je door door met je gewicht te werken, er zijn mooie technieken om eerst je gewicht naar voren te brengen (druk op het voorwiel), zodat je maximale grip hebt de bocht in, dan halverwege de bocht breng je je gewicht naar achteren en gas erbij, dus druk op het achterwiel en je motor accelereert mooi de bocht uit. Zittend met een beentje buitenboord aan de binnenkant kan ook (liever niet in het bos).
  • Houd rekening met je omgeving, dus alleen legale wegen en als er fietsers of wanderlaars zijn: gas eraf, groeten en rustig verder rijden voordat je weer gas geeft. Bij paarden is het devies meestal motor af, een steigerend paard wil je niet meemaken. Zie www.codegroen.com.
  • Ondergrond. Onwijs hard rijden op een hard zandpad kan iedereen, maar elke ondergrond heeft zo zijn eigenaardigheden. Dus kijk naar de ondergrond. Nat gras is spekglad, vette klei voegt extra gewicht aan je motor toe en je banden lopen snel dicht. Op zand met name: met 20 km per uur is het hard werken en met 60 km per uur of harder is het veel makkelijker. Duik niet in plassen die je niet kent, dan er maar omheen. Niet al te enthousiast een heuveltje beklimmen als je niet weet wat er aan de andere kant zit.
  • Als je motor doorslaat, dan kalmer aan, je sloopt je motor daarmee.
  • Na de rit: remschijven schoonspoelen en bandenspanning weer op normaal.

 


In een Groep

  • Ideaal, want als je valt heb je hulp. Alleen is maar alleen en als je valt en je ligt onhandig onder je motor, dan is dat vrij vervelend. Dus ik ben altijd veel voorzichtiger alleen als met een groep.
  • Houdt afstand! Als die persoon voor je valt en jij hebt de keuze tussen er overheen of het bos is, dan is dat geen fijne keuze.
  • De langsaamste bepaald het tempo.


Het Vallen

  • Gas eraf, dus zorg dat je niet per ongeluk vol gas geeft, want dat is vooral leuk voor de omstanders.
  • Motor uit, dus dodemansknop gebruiken.
  • Probeer links of rechts te vallen, over het stuur heen is vooral voor je sleutelbenen erg vervelend.
  • Wacht even een paar tellen, vooral de eerste keer op een dag zit je vol adrealine en wil je gelijk weer weg. Niet doen.
  • Dan twee technieken om je motor weer rechtop te krijgen. Trek je stuur tegen de aanslag zodat je voorwiel de lucht in wijst, dan met beide handen het stuur beneden beetpakken en zoveel mogelijk op je rug (dus door de knieën) omhoog lopen. De andere techniek is ruggelings een motor omhoog lopen, mijn motor heeft daarvoor onvoldoende houvast, maar het gaat vaak prima.


Wat neem je mee?

  • Water.
  • Eten.
  • Een wegenkaart.
  • Een mobiele telefoon.
  • Wat aan gereedschap, iets aan vervangingsonderdelen en wat reparatietroep. Ik heb zelf mee ducktape, ijzerdraad, tieraps, bandenlichters, bandenplakspul, bandoppomp patronen, een reserve binnenband, iets aan beter gereedschap als het standaard pakketje van pisbakkenijzer en een multitool (een “leatherman”).


Varia